DTU bestræber sig på at tilbyde Europas bedste ingeniøruddannelse. Men det kan måske være svært at sige præcist, hvordan uddannelserne adskiller sig fra andre universiteter i Europa. Derfor har DTU nu udarbejdet en uddannelsessignatur med fem kendetegn, der karakteriserer DTU’s måde at uddanne på.
Grundlaget for signaturen bygger dels på, at vores uddannelser er baseret på excellent forskning og dels på DTU’s strategi. Både studerende, studieledere og undervisere har bidraget til signaturen, der henvender sig til nuværende og kommende studerende, medarbejdere, alumner, aftagere og samarbejdspartnere. Målet er, at den skal være en rettesnor for, hvordan vi uddanner fremtidens ingeniører samtidig med, at den skal understøtte uddannelseskulturen på DTU.
”Uddannelsessignaturen er en fortælling om, hvad vi lægger vægt på, når vi uddanner fremtidens ingeniører på DTU. Jeg bliver ofte spurgt, hvad det er, vi gør godt. Det skal signaturen hjælpe os med at være bevidste om. Mit håb er, at vi på den måde kan værne om vores styrker, og bruge dem til at udvikle vores uddannelser. Det kan være med til at tiltrække flere studerende og skabe stolthed blandt medarbejderne,” fortæller DTU-dekan Philip Binning.
Frontløber inden for bæredygtighed
Et af de kendetegn, der adskiller DTU fra andre universiteter er, at den studerende designer sin egen uddannelse. På DTU arbejder man ikke med ’one-size-fits-all’. I stedet kan man på DTU i høj grad selv sammensætte sin uddannelse og vælge kurser efter sin interesse. Det giver en valgfrihed, som man ikke kender uden for Danmark.
Et andet kendetegn er, at DTU uddanner ingeniører til en bæredygtig fremtid. Selv om mange universiteter arbejder med bæredygtighed, er det kun ganske få i verden, som kan bryste sig af at have indbygget undervisning i bæredygtighed på samtlige uddannelsesretninger, fortæller Philip Binning:
”DTU har været frontløber inden for bæredygtighed i mange år. Som eksempel kan jeg nævne studenterkonferencen Grøn Dyst, der er mere end 10 år gammel. Her dyster studerende om at komme med det bedste grønne bud på bæredygtige løsninger. I dag er bæredygtighed en grundlæggende del af vores uddannelser, og vi har endda udarbejdet et bæredygtighedscharter, som forpligter os til at tænke bæredygtighed ind som en grundsten i alle vores uddannelser.”
Digital tankegang
DTU adskiller sig også fra andre universiteter ved at give studerende et digitalt ’mindset’. Danmark er et af verdens mest digitaliserede samfund – og det afspejles i DTU’s uddannelser. Her er digitalisering i teori og praksis et grundlæggende element i alle uddannelser – ligesom det er en af hovedindsatserne i universitetets strategi.
Andre kendetegn ved DTU’s måde at uddanne på er, at studerende både lærer at arbejde individuelt, i grupper og med samarbejdspartnere. Som universitet er DTU karakteriseret ved sit tætte samarbejde med virksomheder og organisationer. F.eks. bliver over halvdelen af vores studenterprojekter udarbejdet i samarbejde med en virksomhed som partner.
Endelig er DTU innovationens universitet, fortæller Philip Binning:
”Innovation er en del af DTU's dna. Alle vores ingeniøruddannelser har innovation som en fast del af pensum. Det er med til at løfte nye idéer og opfindelser fra undervisningslokalerne og forskningslaboratorierne ud i den virkelige verden, hvor de kan medvirke til at skabe nye arbejdspladser og løse opgaver og udfordringer i samfundet.”