Kurset ”Livscyklusvurdering af produkter og systemer” er en gammel kending på DTU's kursusbase. Kurset har været et fast element på DTU og toneangivende inden for undervisning i bæredygtighed de sidste 25 år, og det nyder stigende popularitet og gennemslagskraft.
Det hele startede i 1997 med blot 23 kandidatstuderende, og kurset følges af nu 231 fra primært fem forskellige uddannelsesretninger på DTU.
”Kurset får generelt fremragende evalueringer fra de studerende og er et fantastisk eksempel på den høje undervisningskvalitet på DTU,” begrunder dekan for kandidatuddannelserne Philip Binning hædringen. Han tilføjer:
”Dette kursus er også lykkedes med at udbrede læringen til et stort antal studerende uden at gå på kompromis med den høje kvalitet. Kurset fungerer i høj grad som rekrutteringskanal for senere specialer og ph.d.-studerende på DTU.”
Læring i praksis
De studerende på kurset arbejder tæt sammen med industrivirksomheder, organisationer og institutioner om at indsamle data og løse konkrete bæredygtige udfordringer. Med deres aktive deltagelse lærer de studerende på effektiv vis, hvordan man udfører en livscyklusanalyse (LCA) i praksis, mens samarbejdsvirksomhederne ofte får nyttig indsigt og viden ved at medvirke i en videnskabelig undersøgelse.
Holdet af undervisere bag kurset består af professor Peter Fantke, professor Michael Hauschild, professor Olivier Jolliet, lektor Alexis Laurent, lektor Stig Irving Olsen og seniorforsker Mikolaj Owsianiak. De er alle tilknyttet sektionen for Quantitative Sustainability Assessment (QSA) på DTU Sustain.
For lektor Alexis Laurent, der har spillet en væsentlig rolle i kurset siden 2009 og oplevet væksten og udviklingen på tæt hold, er det et særligt stolt øjeblik at modtage denne anerkendelse:
”Det kræver mange ressourcer og meget dedikation at koordinere sådan et kursus. Bare dette semester har vores 231 studerende udviklet 55 casestudier i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere. På den måde er prisen en anerkendelse af alt det, de forskellige kursusansvarlige, undervisere, hjælpelærere og øvrige medarbejdere har gjort for at forbedre og udvikle kurset i løbet af de sidste 25 år,” siger Alexis Laurent.
Prisen blev uddelt på DTU’s undervisningsseminar fredag den 22. september 2023.