I midten af oktober nåede Danmark en milepæl – 100.000 elbiler på vejene. Antallet er næsten fordoblet på et år og det er ikke meget mere end tre år siden, der kun var 10.000 elbiler. Udviklingen går altså lynhurtigt og vi er derfor godt på vej mod den politiske målsætning om at have en million elbiler i 2030 som en del af en grøn omstilling af vejtransporten. Og her bliver det fuldstændig essentielt hastigt at udbygge ladeinfrastrukturen.
”Vi kigger ind i en voldsom stigning i elbiler. Jo flere elbiler vi har, jo flere ladestandere har vi behov for og det er faktisk en grundlæggende præmis for, at vi kan nå op på det her antal elbiler,” siger Peter Bach Andersen, seniorforsker på DTU Wind.
Han står bag FUSE-projektet (Frederiksberg Urban Smart Electromobility), som skal udvikle og fremtidssikre vidensgrundlaget for en ladeinfrastruktur til byområder og for DTU har han i samarbejde med Hybrid Greentech, Dansk e-Mobilitet og COWI udviklet et værktøj, som byer og kommuner kan bruge til at udregne præcis, hvor mange ladestandere de får brug for fremover.
Og selv om fire ud af fem elbilejere har mulighed for at lade derhjemme, så vil der stadig skulle opsættes rigtig mange offentlige ladestandere fremover for at understøtte omstillingen til elbiler.
”Behovet kommer til at stige ret kraftigt og vil nogle steder fordobles hvert andet år. Så det er vigtigt, at man tænker på at opfylde behovet nu og her, men også på hvordan behovet ændrer sig fremover,” siger Peter Bach Andersen.
Antallet af ladestandere er vokset drastisk de seneste år, men salget af elbiler har alligevel overhalet indenom – og hvis folk oplever, at det er bøvlet at have en elbil, så kan der hurtigt blive trådt på bremsen.
”Det kan sætte en stopper for salget af elbiler,” siger Peter Bach Andersen.
Risikerer at blive hægtet af
Ifølge Elbilviden.dk er der i dag omkring 7.500 ladestandere i det offentlige rum, hvilket dækker behovet for de nuværende cirka 100.000 elbiler. Men ladepunktsberegneren viser, at på blot fire år vokser behovet til 26.766 – der skal altså opsættes næsten 20.000 yderligere ladepunkter inden 2026. I 2030 vil der være behov for over 67.000 ladepunkter, hvis vi skal nå en million elbiler.
”Det tegner til, at vi har nok ladestandere til vores nuværende behov. Men det er ingen garanti for, at vi har nok om fem år og byerne risikerer at blive hægtet af, hvis de ikke er godt forberedte,” siger Peter Bach Andersen.
Med ladepunktsberegneren kan hver enkelt by få et specifikt tal for, hvor mange ladestandere der forventes at blive brug for fremover. Og det er i tæt bebyggede områder, at behovet er størst, fordi det er der, mange har brug for hverdagsopladning fra ladestandere i det offentlige rum for at få livet som elbilejer til at hænge sammen. Frederiksberg Kommune arbejder eksempelvis ud fra en ambitiøs elbilstrategi, hvor næsten alle borgere bor indenfor 250 meter af en ladestander. Men selv om der i kommunen pt. er nok ladestandere, så vil behovet også her stige kraftigt fremover og Frederiksberg Kommune oplyser derfor, at de forventer, at beregneren kan være et godt supplement til deres indsats med at udvide infrastrukturen.
Sæt strøm til boligselskaber og arbejdspladser
Hvis ladeinfrastrukturen skal følge med efterspørgslen, så er det dog ikke nok at sætte ladestandere op i det offentlige rum. Det bliver i stigende grad nødvendigt at opstille ladestandere på semi-offentlige steder, typisk opstillet på privat grund til en bestemt og begrænset gruppe som eksempelvis boligforeninger og arbejdspladser.
”Det er steder, hvor man udnytter, at bilerne allerede parkerer og tilbringer en del tid. Det er også mere bekvemt, end hvis man har en fossil bil, fordi man ikke selv skal opsøge at lade op og der er ingen aktiv ventetid, fordi det foregår på arbejdspladsen eller ved hjemmet,” siger Peter Bach Andersen.
De er desuden ofte billigere at opføre, fordi man kan nøjes med langsommere ladere, da bilerne holder der i længere tid. Derfor giver ladepunktsberegneren også to tal – et for det samlede behov for ladestandere og et for, hvor mange af dem, der skal være offentlige. Og det giver rigtig god mening ifølge Peter Bach Andersen:
”Det er tvivlsomt, om vi kan nå i mål uden semi-offentlige ladestandere og det vil i hvert fald blive mere bekosteligt. Samtidig kan det bidrage til et veludbygget ladenetværk, hvor ladestandere etableres, hvor det giver mening for elbilejerne og ikke udelukkende i det offentlige rum ,” siger Peter Bach Andersen.
En undersøgelse af Megafon fra 2018 viste, at op mod 60% af de adspurgte ikke mener, at der er tilstrækkelig offentlig ladeinfrastruktur på nationalt plan. Derfor er det ifølge Peter Bach Andersen vigtigt, at der gøres en stor indsats for at følge med udviklingen:
”Der kan være en forestilling om, at man ikke kan have elbil med mindre, man kan lade op derhjemme. Det vil vi vise, at man godt kan.”