job og karriere

Besøg på jobmessen sikrede Mie både praktikplads og studiejob

28-årige Mie Winding Kristensen, som læser til produktionsingeniør på DTU, tog på DSE-messen på DTU i Lyngby og fik både praktikplads og studiejob. Dette er historien om, hvordan Mie indtog messen med charme, selvtillid og flettet hår.

Besøg på DSE jobmessen på DTU sikrede Mie både praktikplads og studiejob.
DTU-studerende Mie Winding Kristensen og virksomheden MAN Energy Solutions fandt et match i hinanden ved DSE-messen i 2022.
På messen har man som studerende eller nyuddannet ingeniør muligheden for at finde sit næste job, sin næste praktikplads, eller en samarbejdspartner til et spændende projekt.

Femte gang er lykkens gang

Mie har igennem sin studietid på DTU været flittig deltager og har således besøgt messen i alt fem gange. DSE-messen bringer hvert år ca. 130 virksomheder sammen med tusindvis af ingeniørstuderende og alumner fra DTU.

Første besøg på messen var, da hun læste Geofysik og Rumteknologi tilbage i 2016. I 2020 nåede Mie at læse en halv maskiningeniøruddannelse, før hun skiftede til diplomingeniøruddannelsen i Produktion, som hun glæder sig til at sætte et punktum for i foråret 2024. De første par gange var det mest muligheden for at finde en masse sjovt merchandise og slik på messen, der trak. DSE-messen var også en måde, hvorpå Mie fandt ud af, hvilke typer af virksomheder, der reelt fandtes, som søgte den type ingeniør, hun var ved at uddanne sig til.

Dertil var DSE’s virksomhedshåndbog Pejling på mere end 300 sider, som DSE udgiver op til messen, en kæmpe hjælp. Pejling er en stor billedbog med præsentationer af alle virksomhederne, hvad de søger, og hvad de kan tilbyde af studiejob, praktik eller fuldtidsjob.
Ved messen i 2022 er Mie for alvor klar til at skille sig ud fra mængden og gøre sig bemærket.

Interesse for motorer

Ved MAN Energy Solutions stand i Otican-salen bliver recruitment partner Anders Oldager blæst bagover af Mies entusiasme og energi. Idet hun begynder at introducere sig selv, sin tværfaglige baggrund og sin interesse for de kæmpe motorer, som MAN Energy Solutions designer, står Anders tilbage med en oplevelse af: ”Ja, det er en fed arbejdsplads, jeg er på” og ”Wow, her er en studerende, der ved, hvad hun vil”.

MAN Energy Solutions har en ambition om at rekruttere flere praktikanter til virksomheden og deltager i messen for at vise, hvem de er, hvad de laver, og hvordan de arbejder på at skabe bæredygtige og kulstofneutrale løsninger.

Udfordringen for Anders Oldager ligger i at vurdere, hvor en potential ansøgers profil passer ind i den globale virksomhed, der i Danmark beskæftiger ca. 2.200 medarbejdere fordelt på tre lokationer. Men i Mies tilfælde er Anders Oldager ikke i tvivl. Han ser et klart match mellem Mies profil og en specifik, ledig stilling i afdelingen Global Produktion Engineering.

Mie får Anders’ mailadresse, som hun skriver til samme aften. Hun sender en kort præsentation af sig selv og vedhæfter sit CV. Og Anders sender mailen videre til chefen for afdelingen. Mie har en god fornemmelse, da hun går derfra. Det samme har Emilie, som får givet sit CV til den anden MAN-medarbejder.

Mie Winding Kristensen, der læser diplomingeniøruddannelsen Produktion på DTU, gik målrettet efter en praktikplads på DSE-messen i 2022.

Fem måneder i praktik

Kort tid efter får Mie kontakt til den afdelingschef, som Anders Oldager satte hende i forbindelse med hos MAN Energy Solutions. Hele opstarten går sindssygt stærkt, men så går der lang tid, før der sker mere.

Men i august 2022 falder det hele på plads for Mie, da hun endelig bliver indkaldt til en jobsamtale og lander en praktikplads i den afdeling, som Anders Oldager havde i sigte. Mie kan nu gå på sommerferie med ro i sindet.

Efter fem måneders succesfuld praktik som altmulig-medarbejder, hvor hun blandt andet tegner 3D og laver modholdsplader eller brackets, som de kaldes på engelsk, bliver Mie tilbudt et studiejob i samme afdeling.

Er ikke så god til at sidde stille

Ved siden af studiet og studiejobbet hos MAN Energy Solutions arbejder Mie også som afdelingsleder for S-huset og fredagsbaren Verners Kælder på DTU Ballerup Campus.

Mie er ikke så god til at sidde stille og kede sig, så hun kan godt lide at have travlt, snakke med mange forskellige mennesker. Samtidig synes hun, at det er rigtig fedt at få lov til at arbejde koncentreret med at løse tekniske opgaver, som hun gør hos MAN. Hun elsker begge dele lige højt, og når Mie bliver færdig med studiet, kunne hun godt tænke sig at fortsætte med at kombinere det et stillesiddende ingeniørjob med et fysisk arbejde.

Job og karriere

DSE står for De Studerendes Erhvervskontakt, og er en studenterdrevet forening, der hvert år holder landets største job- og karrieremesse for ingeniørstuderende på DTU Lyngby Campus. DSE Messe Lyngby 2023 afholdes på Lyngby Campus fra den 29.-30. marts mellem kl. 10:00-16:00. Her kan du møde over 120 virksomheder og høre mere om dine job- og karrieremuligheder.