Rumforskning

DTU-naboer til foredrag om rummet

Omkring 100 borgere fra Lyngby-Taarbæk Kommune gæstede DTU Space til et arrangement for at få indblik i den fascinerende rumforskning, der foregår i byen.

Borgere fra Lyngby-Taarbæk Kommune gæstede DTU Space til et arrangement for at få indblik i den fascinerende rumforskning, der foregår midt i byen.
 Chefkonsulent Per Lundahl Thomsen fra DTU Space fortalte om Andreas Mogensen, der tester virtual reality i rummet. Foto: DTU.
Science Girls på DTU Space.
45 piger fra Science Girls besøgte DTU Space ved arrangementet. Inden aftenens oplæg nåede de bl.a. at spise frokost og bygge deres egne ballonraketter for at forstå den grundlæggende teknologi inden for rumteknologi. Foto: Privat.

Science Girls

Blandt deltagerne var 45 piger, der er med i en klub, der hedder ’Science Girls’. Klubben er et initiativ under Science City og består af piger i alderen 13-19 år. Formålet er at møde unge kvindelige rollemodeller i virksomheder og vidensmiljøer for at se, hvad man kan blive, hvis man læser naturvidenskab.

En af pigerne, der var med på DTU Space, var 14-årige Emilie Troels Melgaard, der går i 7. klasse på Virum Skole:

”Jeg syntes, at det var virkeligt spændende. Vi hørte om mange forskellige emner – bl.a. om at havisen smelter. I skolen er det svært at få indblik i, hvor isen smelter og hvor meget, der smelter. Men her kunne man se udviklingen over fem år ved hjælp af modeller og satellitbilleder. Det var også spændende at høre om Space X med Elon Musk – mest fordi jeg kunne genkende nogle af billederne.”

Videns- og universitetsby

De såkaldte ’Viden & Vin'-arrangementer er en vigtig del af arbejdet i Vidensbyen, hvor man arbejder på at udvikle Lyngby-Taarbæk til at blive en af Europas førende videns- og universitetsbyer med et dynamisk universitetsnært erhvervs- og startupmiljø. Det fortæller Marianna Lubanski, der er administrerende direktør i Science City Lyngby:

”Vi laver viden-arrangementerne, fordi det er vigtigt at vise borgerne i kommunen, hvad der foregår, og hvor stor en vidensproduktion, der foregår i Lyngby. Det gælder både på universitetet, på uddannelsesinstitutionerne, iværksættermiljøerne og i virksomhederne. På den måde håber vi på at bygge bro mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner.”

Niels Andersen

Niels Andersen Senior Chief Consultant Institut for Rumforskning og Rumteknologi Telefon: 45259783 Mobil: 21274365