Studiestart

DTU byder 2283 nye ingeniørstuderende velkommen

Fredag den 18. august tog DTU godt imod den nye årgang studerende, der er sluppet igennem nåleøjet.

Både DTU's bachelordekan Lars D. Christoffersen og nuværende DTU-studerende stod klar til at byde nye studerende hjertelig velkommen til DTU. Foto: Mikal Schlosser

Danmarks bedste studenterforening

Overalt ses grupper af vektorer (rusvejledere) og KABS (Koordinator for Bachelorstudiestarten) iklædt orange t-shirts og sjove hatte. Deres opgave er at byde de nye studerende velkommen på både Lyngby og Ballerup Campus.

Fra katederet i auditoriet i Bygning 421 fortæller PF’s forperson Nastasha Hougaard om, hvordan studenterforeningens ildsjæle i lang tid har forberedt sig på at give de nye studerende den bedste start på studielivet.

”I har rigtigt meget at se frem til her på DTU! I er ikke blot blevet optaget på et teknisk universitet i verdensklasse. I er også blevet optaget på et universitet, som prioriterer jeres stemme højt, fordi de ved, hvor vigtig de studerendes stemme er. Samtidig er I optaget på det universitet, der har Danmarks største, ældste og bedste studenterforening – Polyteknisk Forening – som taler jeres sag hver eneste dag,” fortæller Nastasha Hougaard.

Den nye årgang på Generel Engineering får som de eneste en særskilt, fysisk velkomst, mens resten af godt 2300 nye civil- og diplomingeniørstuderende hører de traditionsrige velkomsttaler som live-stream fra bibliotekerne på Lyngby og Ballerup campus, mens de er samlet i grupper rundt omkring på campus.

Scienceshow viser, hvad man kan som kemiker

Et af de steder er Bygning 451, hvor uddannelsesretningen Kemi og Teknologi holder velkomstdag for 72 nye bachelorstuderende, hvoraf 53 er mødt op fysisk.

Præcis hvor lang tid, de frivillige ældre studerende har brugt på at planlægge studiestarten, kan 22-årige August Johannsen, der læser Kemi og Teknologi på femte semester, bevidne:

”Vi startede allerede i februar med at mødes fast en gang om ugen for at planlægge studiestarten, plus to uger af min sommerferie. Jeg står for logistikken og har stået for at booke lokale og hyre de syv vektorer, som tager imod de nye studerende i dag,” fortæller August Johannsen om sit ansvar som KABS.

DTU ScienceShow, der for nylig blev kåret som Danmark bedste inden for disciplinen, er også hyret til studiestarten for at vise de spirende kemikere, hvordan man kan formidle naturvidenskab på en sjov og lærerig måde. De to DTU-studerende Astrid Lund Paulsen og Lin Bigom-Eriksen tager opstilling foran gruppen og begynder at blande forskellige kemikalier, der skifter farve som et trafiklys. Grøn, gul og rød.

19-årige Klara Zogovic har første dag som Kemi og Teknologi-studerende på DTU og tager del i et forsøg, hvor hun med sin krop fungerer som en forlængerledning. Forsøget bruger kroppens bestanddele, vand og salte, til at lede strømmen videre til en højtaler.

”Jeg valgte at læse på DTU, fordi jeg har hørt, at det er det bedste universitet inden for kemi med gode undervisere og gode resurser. Jeg er interesseret i at arbejde med at udvikle lægemidler, og denne uddannelse giver mig en basis i kemi," siger Klara Zogovic, der kommer fra Sønderborg.

Et studiemiljø som ingen andre

Vektorerne og KABS'erne tager de nye studerende med til introture i løbet af den første uge. De seneste par år har der været fokus på, at introturen indeholder noget for alle, og derfor er der hele syv forskellige introture at vælge imellem.

De spænder over en endagstur på Lyngby Campus til en weekendtur i hytter samt en tredages eller firedages introtur på Lyngby Campus eller i hytter. Fælles for turene er, at de både findes med og uden alkohol - og på henholdsvis dansk og engelsk.

21-årige Johannes Lei, der er ny studerende på Kemi og Teknologi, har valgt at tage på en fire-dages rustur i hytte.

”Det var på anbefaling fra min far og min søster, som begge er uddannet ingeniører fra DTU. De fortæller, at DTU er det fedeste sted at studere, fordi der er et studiemiljø som ingen andre steder,” begrunder Johannes Lei sit valg.

Valget af uddannelsesretning faldt på Kemi og Teknologi efter mange overvejelser:

”Det var vigtigt for mig at vælge rigtigt. Derfor har jeg både været i 'Studiepraktik' på DTU og deltaget i 'Studerende for en dag' for at prøve forskellige uddannelsesretninger af,” siger Jonannes Lei, inden han sætter sig tilbage ved bordet for at fortsætte snakken med sine nye medstuderende.

Mandag den 28. august er der semesterstart og første undervisningsdag for alle DTU-studerende.

Fakta

På DTU’s to arktiske diplomingeniøruddannelser; Fiskeriteknologi og Arktisk Byggeri og Infrastruktur, finder studiestarten sted i Sisimiut i Grønland.

For DTU’s nye studerende på den digitale bacheloruddannelse Teknologi, der har opnået fuldt optag, foregår studiestarten naturligvis online.

Lars Dyreborg Christoffersen

Lars Dyreborg Christoffersen Dekan for uddannelser og studiemiljø Afdelingen for Uddannelse og Studerende Telefon: 45251009