DTU

Fra satellitter til racerbiler: Der var noget for alle til Åbent Hus

Torsdag d. 2. marts var der Åbent Hus på DTU, mens solen skinnede udenfor. Programmet bød på både rundvisninger, foredrag med færdiguddannede ingeniører og en sportshal fyldt med stande, hvor de besøgende kunne blive klogere på DTU’s uddannelser.

Besøgende og studerende fra DTU
De besøgende kunne blandt andet opleve en miniature-model af en satellit. Foto: Mikal Schlosser.
Portræt af Victoria og Flora
Flora Thorø Munk (til venstre) og Victoria Lund Thorndahl (til højre) taler her med en studerende, der er en del af projektet DanSTAR, hvor studerende bygger en raket fra bunden. Foto: Mikal Schlosser.

Det var ikke kun gymnasieelever, der deltog i årets Åbent Hus. 28-årige Ronnie Schiellerup Christiansen er f.eks. tidligere geografi-studerende og vidste på forhånd præcis hvilken uddannelse, han gerne ville høre mere om:

”Jeg har tidligere læst en bachelor i geografi, som jeg ikke gjorde færdig, og sidste år fandt jeg ud af, at jeg gerne ville studere igen og bruge noget af al den viden, jeg fik på geografistudiet. Derfor har jeg brugt næsten et år på at granske DTU’s og de andre universiteters uddannelseskataloger og fundet en diplomingeniøruddannelse, der hedder Mobilitet, Transport og Logistik, som passer supergodt med det, jeg gerne vil,” siger Ronnie Schiellerup Christiansen.

Portræt af Ronnie
Ronnie Schiellerup Christiansen vidste præcis hvilken uddannelse, han skulle høre mere om til Åbent Hus, nemlig diplomingeniøruddannelsen Mobilitet, Transport og Logistik. Foto: Mikal Schlosser.

Fra syd til nord

En del af de besøgende havde rejst langt for at deltage i Åbent Hus. 18-årige Emilie Sønderskov Schultz er kommet fra Sydsjælland og går i 2.g på Næstved Gymnasium. Hun ser dagens arrangement som en oplagt mulighed for at blive klogere på sine fremtidsplaner:

”Jeg vil gerne danne mig en idé om, hvad der findes af muligheder efter gymnasiet, så min gymnasietid giver mere mening, og jeg kan begynde at planlægge min fremtid. Jeg vil gerne arbejde med bæredygtighed, så det har været spændende at få mere at vide om, hvad DTU kan tilbyde inden for det område,” fortæller Emilie Sønderskov Schultz.

17-årige Rose Møgelberg havde også taget turen fra Næstved til Lyngby, og hendes plan er at bruge dagen til at danne sig et overblik over alle de uddannelser, man kan tage på DTU:

”Jeg er her for at få et overblik over alle DTU’s uddannelser, da jeg stadig ikke ved, hvad jeg vil, når jeg er færdig med gymnasiet. Det har været spændende at høre om de forskellige uddannelser, og jeg synes, at Åbent Hus er en god idé, fordi man får et godt indblik i både uddannelserne og selve faciliteterne,” forklarer Rose Møgelberg.

Portræt af Emilie og Rose
Emilie Sønderskov Schultz (til venstre) og Rose Møgelberg (til højre) blev blandt andet klogere på bacheloruddannelsen Kemi og Teknologi. Foto: Mikal Schlosser.

Nysgerrig efter flere fotos fra Åbent Hus?

Du kan se flere fotos fra dagen i billedkarrusellen herunder.

Lars D. Christoffersen

Lars D. Christoffersen Dekan for uddannelser og studiemiljø Telefon: 45251009