Kost og ernæring

Hvorfor har danskerne svært ved at spise kødfrit?

Danskerne er de dårligste i Europa til at mindske kødforbruget. Hvorfor er det så svært, når videnskaben dokumenterer, at det er godt for både sundhed og klima?

Seniorrådgiver Sisse Fagt fra DTU Fødevareinstituttet har medvirket til at levere det videnskabelige grundlag for de nyeste officielle kostråd, der også tager højde for klimaet. Foto: Mikal Schlosser

·    DTU Fødevareinstituttet har siden 1985 gennemført nationale kostundersøgelser blandt børn og voksne.

·        Siden 2000 har instituttet også indsamlet detaljerede data om danskernes fysiske aktivitet og vægt.

·        Data om i alt 18.000 danske børn og voksne indgår i undersøgelserne, som officielt hedder ’Den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet’.

·        DTU Fødevareinstituttet bruger resultaterne både til rådgivning og til forskning inden for ernæringsområdet, eksempelvis om berigelse af fødevarer, beregninger af kostens klimaaftryk samt i relation til kostråd og med henblik på at målrette ernæringsoplysning til befolkningen.

Læs analyse af danskernes kødforbrug fra januar 2023.

Læs mere om DTU Fødevareinstituttets forskning i kost og ernæring.