I Mansouri-Land er gode idéer allemandseje

Åbenhed er ifølge DTU-lektor Seyed Mansouri den vigtigste drivkraft i innovation. Får han en god idé, deler han den med så mange som muligt. Værdien af de samarbejder, det har medført, er ifølge Mansouri langt større end risikoen for at miste ejerskab.

Mange af Seyed Mansouris idéer opstår, når han holder pause fra forskningen på DTU. F.eks. når han rejser, møder mennesker med andre baggrunde eller går tur med sin hund i naturen i Klampenborg nord for København. Foto: Thomas Steen Sørensen
Mange af Seyed Mansouris idéer opstår, når han holder pause fra forskningen på DTU. F.eks. når han går tur med sin hund i naturen i Klampenborg nord for København. Foto: Thomas Steen Sørensen
Seyed Mansouri lærte tidligt i livet, at han intet ville opnå, hvis ikke han turde investere sig selv i mødet med andre mennesker. Foto: Thomas Steen Sørensen

Når han alligevel løber risikoen igen og igen, hænger det sammen med, at frygten for at fejle blev vendt til en drivkraft i ham, da han som ung high school-elev i USA stod over for et afgørende valg.

I kølvandet på terrorangrebet mod World Trade Center den 11. september 2001 blev Mansouri som emigrant fra Iran mødt med mange fordomme fra sine omgivelserne. Han kunne give op, eller han kunne kæmpe for at blive accepteret – og valgte det sidste.

”Jeg lærte mig selv at fokusere på, hvad jeg havde til fælles med folk, frem for at fokusere på hvad der adskilte os. På den måde byggede jeg bro mellem mig selv og andre. I dag sidder det i mig som et urinstinkt: Jeg bliver nødt til at sætte mig selv i spil over for andre mennesker. Hvis jeg bliver i min komfortzone, opnår jeg intet,” siger han.

Tilgangen lærte Mansouri at nedbryde sproglige, kulturelle og sociale barrierer mellem sig selv og de andre high school-elever. Senere blev kemilæren Margaret en vigtig allieret, der lærte ham at omsætte de sociale kompetencer og en solid faglighed til konkret handling. Mansouri husker, hvordan hun en dag bad ham gå hen til vinduet og lukke øjnene.

”’Hvad ser du?’ spurgte hun, og jeg svarede: ’Jeg ser ingenting’. ’Lige præcis,’ sagde hun. ’Netop fordi du ingenting ser, er der intet, der forhindrer dig i at skabe den verden, du ønsker. Du skal bare lukke øjnene og forestille dig det’,’” gengiver Seyed Mansouri.

Han husker, hvordan bygninger, butikker og mennesker pludselig tonede frem bag de lukkede øjenlåg. Et helt lille land, som han navngav Mansouri-Land. Seyed Mansouri rejser stadig til Mansouri-Land den dag i dag, når noget er svært eller ikke kan lade sig gøre. Her skaber han det, han synes mangler, og når han åbner øjnene igen, virker det knapt så svært også at gøre det i virkeligheden.

Profit er ikke en drivkraft

For nylig skrev det populærvidenskabelige nyhedsmedie sciencenews.dk en artikel om Seyed Mansouris vaccine-idé, der med hjælp fra de tyske studerende blev til et gangbart forretningskoncept.

Overskriften lød: ”Containere til vaccinefremstilling kan tackle lokale udbrud og forhindre fremtidige pandemier.”

Containerne er stadig ’kun’ en tegning på et stykke papir og en masse beregninger, der viser, det kan lade sig gøre. Det vil kræve millioner af funding-kroner at få dem bygget og testet igennem. Samtidig har det vist sig, at der er en konkurrent på markedet, som arbejder på præcis den samme idé. Konkurrenten har store muskler og masser af ressourcer. Seyed Mansouri har sig selv og en gruppe af studerende.

Alligevel fortæller han i detaljer om projektet og dets fremtidige potentiale i den populærvidenskabelige artikel.

”Det, vi har gjort her, er faktisk begyndelsen på en form for konceptuel tankegang. F.eks. kan produktionsenhederne bruges til at dyrke nye typer protein såsom mikroalger for hurtigt at kunne producere en fødevareingrediens, hvilket gør samfundet mere modstandsdygtigt over for hungersnød. Eller de kan genanvendes til produktion af kræftvacciner i mindre målestok,” siger han til sciencenews.dk.

Formidlingen af idé og viden er endnu et eksempel på, at Seyed Mansouri følger sine helt egne spilleregler, når det kommer til innovation. Uden skelen til konkurrentens interesser i hans viden er han afklaret med, at et løft af sløret kan betyde, at nogle andre løber slutspurten hjem.

“Hvis nogen kan gøre noget bedre end mig, f.eks. lave en forretning ud af min idé – lad dem gøre det. Jeg kan da godt lide penge, men det er ikke pengene, der driver mig,” siger han.

Det er heller ikke higen efter ejerskab, anerkendelse eller ære, der driver Mansouri. Noget helt andet er på spil. Med egne ord vil han ikke kunne leve med, at en samfundsløsning med potentiale til at gøre livet bedre for millioner af mennesker blot forblev en god idé. Derfor deler han på livet løs.

DTU har et af de mest veludbyggede og sammenhængende økosystemer for innovation og entreprenørskab blandt tekniske universiteter i Europa.
Link: DTU's innovationsøkosystem