Kvanteteknologi

Nu skal Danmarks første kvantecomputer bygges

Novo Nordisk Fonden giver kæmpebevilling til udvikling af Danmarks første kvantecomputer. DTU deltager i projektet, som ledes af Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet.

Illustration: Colourbox.

Novo Nordisk Fondens Quantum Computing Program er et samarbejde mellem Novo Nordisk Fonden og Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet og løber de næste 12 år.

Missionen er at udvikle og bygge kvantecomputerhardware og algoritmer til en kvantecomputer, der kan løse vigtige problemer inden for biovidenskab.

Blandt de øvrige deltagere i programmet er forskere fra Danmarks Tekniske Universitet (Kongens Lyngby), Aarhus Universitet, University of Toronto (Canada) og Massachusetts Institute of Technology (USA).

I de første 7 år vil programmet fokusere på at udvikle materialer og hardware til at bygge qubits. Parallelt hermed vil forskellige kvanteplatforme blive udforsket og den bedst egnede kvanteplatform fastlagt. Programmet vil samarbejde med forskere fra biovidenskaberne, som skal guide udviklingen af teknologien.

I de sidste 5 år skal teknologien skaleres op, så der i sidste ende udvikles en kvantecomputer, der kan løse relevante problemer indenfor life science, som nuværende computere ikke kan.

Kilde: Novo Nordisk Fonden