Optisk kommunikation

Ny rekord i dataoverførsel

Forskere har sat verdensrekord ved at overføre 1,8 petabit i sekundet med kun én enkelt lyskilde. Deres metode til dataoverførsel kan medvirke til, at vi undgår, at internettet bliver den store strømslugende klimasynder.

Vidste du?

Når lys pakkes med data, kaldes det for modulation. Her udnytter man lysets bølgeegenskaber som:

• Amplitude (bølgernes højde/styrke)
  • Fase (bølgernes ’rytme’, hvor det er muligt at lave en forskydning, så en bølge ankommer enten lidt før eller lidt efter end forventet)
  • Polarisation (de retninger bølgerne udbreder sig).

Ved at ændre i disse egenskaber skaber man signaler. Signalerne kan man oversætte til enten 1-taller eller nuller – og dermed udnytte dem som datasignaler.

Mindsker internettets strømforbrug

Forskernes løsning lover godt for internettets fremtidige strømforbrug.

”Med vores løsning er der med andre ord potentiale for at erstatte i hundredtusindvis af de lasere, der står ude i internettets knudepunkter og datacentre, og som alle sluger strøm og genererer varme. Vi har her en mulighed for at bidrage til at opnå et internet med et mindre klimaaftryk,” siger Leif Katsuo Oxenløwe.

Selvom forskerne ved demonstrationen har brudt petabit-muren for en enkelt laserkilde og en enkelt chip, så ligger der stadig en del udvikling forude, før løsningen kan implementeres i vores nuværende kommunikationssystemer, fortæller Leif Katsuo Oxenløwe.

”Over hele verden arbejdes der på at integrere laserkilden på den optiske chip, og det arbejder vi også på. Jo flere komponenter vi kan integrere på chippen, des mere effektiv vil hele senderen blive. Dvs. laser, kam-skabende chip, datamodulatorer, og eventuelle forstærkerelementer. Det vil blive en uhyre effektiv optisk sender af datasignaler,” siger Leif Katsuo Oxenløwe.

Om eksperimentet

Forsøget, hvor forskerne overførte 1,8 Pbit/s, og de efterfølgende beregninger er publiceret i Nature Photonics og kan læses her.

DTU har samarbejdet med forskere fra:

• Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet
  • Department of Microtechnology and Nanoscience, Chalmers University of Technology
  • Optical Technologies R&D Center, Fujikura Ltd, Japan.

Om forskningen på DTU

Grundforskningscentret Silicon Photonics for Optical Communications (SPOC) udvikler det videnskabelige grundlag inden for datatransmission, hvor der stræbes efter den ultimative datakapacitet. Målet er at reducere internettes energiforbrug.

www.spoc.dtu.dk

Leif Katsuo Oxenløwe

Leif Katsuo Oxenløwe Professor, Gruppeleder Institut for Elektroteknologi og Fotonik Telefon: 45253784