Digitaliseringen har åbenlyse fordele i forhold til bl.a. tilgængelighed, sagsbehandlingstid og besparelser på de offentlige budgetter. Dog skaber den også en sårbarhed, som betyder, at vi alle må håndtere et væld af loginløsninger og passwords for at undgå angreb fra it-kriminelle.
De fleste af os kan jonglere med diverse passwords, tofaktorgodkendelser, ansigtsgenkendelse, Touch ID og MitID, så vi kan blive lukket ind i overflødighedshornet af selvbetjeningssystemer, hvor vi kan bestille alt fra vaccinationstider til møder med bankrådgiveren eller et nyt pas.
Ikke alle danskere har disse muligheder. Op mod en fjerdedel af den voksne befolkning i Danmark mestrer ikke det digitale univers ifølge en rapport, som er udarbejdet af den juridiske tænketank Justitia.
Det kan være borgere, som i forvejen er socialt udsatte, eller det kan være ældre borgere eller mennesker med handicap. De risikerer at ende som et B-hold, der bliver stående tilbage på perronen med færre muligheder end A-holdet, der for længst har fået sig en siddeplads i digitaliseringstoget.
Vores sårbare medborgere har således ikke den samme adgang til den offentlige sektor og dens ydelser som os andre. Det er grundlæggende uretfærdigt.
Som et teknisk universitet har vi et særligt ansvar for at bidrage til en teknologiudvikling, der er inkluderende – også når det gælder it-systemer og cybersikkerhed.
Vi har som universitet valgt at sætte mennesket i centrum for teknologiudviklingen. Vores ambition er at lave teknologi, der kan gøre verden til et bedre, mere bæredygtigt, retfærdigt og inkluderende sted at være.
Så uanset din alder, dit køn, dit fødested, din religion, eller om du har et handicap og i øvrigt kan huske passwords på 12 tegn – som helst skal være en blanding af små og store bogstaver, forskellige tal og andre tegn – så har du også en plads i vores digitale samfund.