Bioteknologi

Studerende konkurrerer om bioteknologiske udfordringer

Kandidatstuderende dystede om at finde de bedste løsninger i BioTech Case Competition på DTU sidste uge. Formålet er at tiltrække efterspurgt arbejdskraft.

Studerende pitcher deres idéer for et panel. Foto: DTU

Stor interesse for bioteknologi

Formålet med konkurrencen er at tiltrække arbejdskraft til Kalundborg, hvor man finder Skandinaviens største bioindustrielle klynge. Interessen var da også stor, da der blev åbnet for tilmeldingen til BioTech Case Competition tidligere på måneden. Den store efterspørgsel bevirkede, at antallet af deltagere blev udvidet fra 40 til 50. 20 interesserede stod på venteliste.

Og der er god brug for ingeniørerne til at imødekomme et stigende behov for arbejdskraft inden for bio- og farmaproduktion i Kalundborg. Derfor udbyder DTU en erhvervskandidat i Biomanufacturing fra september 2023. Her kan de studerende arbejde deltid for en af virksomhederne, mens de studerer. Uddannelsen er et led i DTU’s strategi om at uddanne flere ingeniører i hele Danmark – og kan være med til at fastholde og udvikle den biobaserede produktion i Danmark. Det kan skabe nye arbejdspladser.

BioTech Case Competition organiseres som et led i fyrtårnsprojektet ’Biosolutions Zealand’, hvor en lang række parterne arbejder for at gøre Sjælland til et globalt fyrtårn for biologiske løsninger. Bag konkurrencen står DTU, RUC og Knowledge Hub Zealand. Konkurrencen er finansieret af Danmarks Erhversvfremmebestyrelse.

Vinderne af BioTech Case Competition

BioTech Case Competition
Novo Nordisk-case-vindere. Panelet sagde bl.a.: ”I har fundet en videnskabelig velfunderet og innovativ løsning. I får point for at tænke ’ud af boksen’”. Foto. RUC.
BioTech Case Competition
Kalundborg Symbiose-case-vindere. Panelet sagde bl.a.: ”Cool løsning, der er skalerbar. I får point for jeres kommunikationsevner.” Foto. RUC.

’Stor efterspørgsel på kompetente hjerner’

Navn: Anneline Vlamynck.
Studieretning: Læser Farmateknologi på 4. semester af kandidaten på DTU.
Case-udfordring: Anneline arbejdede i en gruppe, der skulle finde en løsning til at håndtere forstyrrelser i fermenteringsprocessen for Novo Nordisk.

Hvorfor deltog du i konkurrencen?

Jeg tilmeldte mig case-konkurrencen, fordi jeg har en passion for bioteknologi, og fordi jeg ønskede at få indsigt i, hvordan det er at arbejde med et ukendt team om et fælles mål. Jeg har en speciel interesse i at arbejde projektorienteret og ville finde ud af, om det er den vej, jeg skal gå efter studiet.

Hvad har du fået ud af det?

Jeg har først og fremmest mødt en masse nye mennesker med samme passion for biotekindustrien som mig. Derudover har jeg lært at arbejde tæt sammen med folk fra forskellige lande og med mange forskellige kompetencer.

Hvad er næste skridt for dig?

Næste skridt er at afslutte min afhandling og begynde en ny hverdag som fuldtidsansat. Der er stor efterspørgsel på kompetente hjerner inden for biotekindustrien, og jeg regner med at komme til at arbejde inden for branchen i fremtiden.

’Jeg er meget interesseret i bioteknologi’

Navn: Aksel Violle.
Studieretning: Læser Anvendt Kemi på 2. semester af kandidaten på DTU.
Case-udfordring: Aksel arbejdede i en gruppe, der undersøgte potentialet i at udnytte ressourcer fra de nuværende ressourcestrømme i Kalundborg Symbiose.

Hvorfor deltog du i konkurrencen?

Jeg ville gerne prøve denne form for intensivt gruppearbejde med åbne spørgsmål, hvor jeg måske kunne anvende det, jeg har lært under mine studier. Og så var problemstillingerne interessante.

Hvad har du fået ud af det?

Jeg har lært at arbejde i en gruppe på et konkret og innovativt projekt. Ligesom jeg har lært at udtrykke mine ideer så alle forstår det - også selv om det kan være kompliceret.

Hvad er næste skridt for dig?

At afslutte min kandidatuddannelse og finde et studiejob. Jeg er meget interesseret i bioteknologi, og jeg tror, at vi kun er i begyndelsen af, hvad man kan gøre med bioteknologi, der er et krydsfelt mellem forskellige discipliner. For en kemiker er det et meget stimulerende miljø.

Jeanette Irene Nielsen

Jeanette Irene Nielsen Chefkonsulent Afdeling for Forskning, Rådgivning og Innovation Mobil: 93511604