DTU

Vinterstudiestart bød på ingeniørlege, rundvisninger og engagerede vejledere

Tirsdag i sidste uge var der studiestart for de nye studerende på DTU’s diplomingeniøruddannelse. Programmet var fyldt med lege, rundvisninger og rusvejledere, der gav en solid faglig og social introduktion til studiet.

Foto af studerende, der bygger et tårn af papir og gaffatape.
På uddannelsesretningen Produktion blev de nye studerende sat i gang med at bygge højhuse af papir og gaffatape. Foto: Mikal Schlosser.

Nyt studie, nyt netværk

Klar til at tage imod de nye studerende var blandt andet Luanna Bergh Jensen og Karen Sonne Westergaard Pedersen, der begge har nogle helt særlige grunde til at have meldt sig som vektor. Luanna begyndte på sin uddannelse i 2020, mens Covid-19 hærgede landet, og det satte en stopper for mange af de sociale aktiviteter. Derfor har hun sat sig for at give de nye studerende den studiestart, hun ikke selv fik:

”Jeg vil gerne give dem en bedre oplevelse end min egen, og samtidig hungrede jeg også efter det sociale element. Vores studenterforening Polyteknisk Forening er nemlig især kendt for at give de nye studerende og vektorer et rigtig godt socialt netværk i forbindelse med studiestarten,” forklarer Luanna.

For Karen handler det både om at give de nye studerende en god studiestart og om at vise, at man godt kan tage en universitetsuddannelse, selvom man er diagnosticeret med autisme og ADHD:

”Det er vigtigt for mig, at de nye studerende får at vide, at der er hjælp at hente i form af socialpædagogisk støtte, hvis man har en diagnose og gerne vil tage en uddannelse på DTU. Derfor deler jeg min egen historie med dem,” fortæller Karen.

Rektor til de nye studerende: ”I er alle sammen noget helt særligt”

Om eftermiddagen var der velkomsttaler fra bachelordekan Lars D. Christoffersen, rektor Anders Bjarklev og Polyteknisk Forenings forperson Natasha Hougaard i seminarrummet på Ballerup Campus. Rummet var fyldt op, og de nye studerende sad side om side med vektorer i neongule hættetrøjer, så der ikke herskede tvivl om, hvor der var hjælp at hente.

Også de studerende fra uddannelsesretningen Arktisk Byggeri og Infrastruktur var til stede. Efter tre semestre i Grønland begyndte de nemlig på deres fjerde, men også første semester i Danmark. Lars D. Christoffersen lagde ud med at byde de nye studerende velkommen og gav så ordet videre til rektor Anders Bjarklev, der forberedte de studerende på deres nye studie:

”I skal i gang med noget helt nyt, og der ligger en masse spændende muligheder foran jer. Så stort velkommen til jer. I er alle sammen noget helt særligt, og det skal I være stolte af og glade for. Og husk det, når den lidt mere grå og lidt hårdere hverdag indfinder sig. Der er en grund til, at I er her. For om ikke så lang tid er I ingeniører og kan gå ud og gøre den her verden bedre.”

Også Polyteknisk Forenings forperson Natasha Hougaard havde et vigtigt budskab til de nye studerende, da hun holdt dagens sidste og afsluttende tale:

”Polyteknisk Forening er her for at gøre jeres studietid på DTU helt fantastisk, og vi er her for at give jer medindflydelse på jeres studie. I er nu på vej mod det, der nok vil blive de mest udfordrende, spændende og hårde år af jeres liv, men husk nu at nyde dem.”

Lars D. Christoffersen

Lars D. Christoffersen Dekan for uddannelser og studiemiljø Afdelingen for Uddannelse og Studerende Telefon: 45251009