Bioteknologi

Minilever genskaber realistisk miljø til udvikling af nye lægemidler

Et europæisk forskerhold har med succes udviklet en ny, levende model af den menneskelige lever. Resultaterne er især lovende i forhold til hurtigt at kunne afprøve nye eller almindelige lægemidler til behandling af leversygdomme.

Close up of a 3D tissue culture platform, enabled by massively parallel arrays of high-resolution 3D printed microperfusion hydrogel channels that functionally mimic the human liver's blood vessels. The platform supports a long-term culture of liver models with dimensions of several millimetres at physiologically relevant cell densities, which is difficult to achieve with other methods. Photo: Niels Bent Larsen.
Nærbillede af en 3D-vævskulturplatform, der muliggøres af massive parallelle rækker af højopløselige 3D-printede mikroperfusion-hydrogelkanaler, der funktionelt efterligner menneskets levers blodkar. Platformen understøtter en langvarig kultur af levermodeller med dimensioner på flere millimeter ved fysiologisk relevante celletætheder, hvilket er svært at opnå med andre metoder. Foto: DTU Sundhedsteknologi.

Tema

DTU stiller skarpt på udnyttelsen af bioteknologi inden for farma og sundhed, hvor biologi og teknologi udnyttes til tidlig diagnosticering af sygdomme samt udvikling af nye lægemidler og behandlingsmetoder.

Bioteknologi er en del af life science-området, hvor forskningen i dag er så omfattende, at den alene på DTU tegner sig for en tredjedel af universitetets videnskabelige publikationer. I samfundet er de seneste tal for biotekbranchens samlede årlige vækst på 6 %. Det er tre gange højere end den gennemsnitlige vækst i det samlede private erhvervsliv.

Danmarks Statistiks nyeste tal viser en stigning på 30 % i antallet af kandidater med en lang videnskabelig uddannelse inden for teknisk videnskab, som bliver ansat i sektoren.

Læs mere på temasiden om bioteknologi