Årets undervisere 2023

Exceptionelle undervisere

”På DTU har vi en lang række fremragende undervisere, der uddanner os studerende til at blive de bedste ingeniører i verden,” sagde forpersonen for studenterorganisationen Polyteknisk Forening (PF) ved kåringen af Årets Underviser 2023.

Hvert år udpeger de DTU-studerende årets undervisere. I år gik hæderen til Maria Montanucci, der er lektor på DTU Compute og Lars René Lindvold, der er seniorforsker på DTU Sundhedsteknologi.
Hvert år udpeger DTU-studerende årets undervisere. I år gik hæderen til lektor Maria Montanucci og seniorforsker Lars René Lindvold. Foto: Mikal Schlosser
Årets undervisere fik lejlighed til at møde Kronprins Frederik ledsaget af prorektor Rasmus Larsen (yderst til venstre) ved årsfesten.

Øser af sin livserfaring

Årets anden prismodtager var Lars René Lindvold, der er seniorforsker på DTU Sundhedsteknologi. Lars René Lindvold underviser kandidatstuderende i fire kurser, som alle har det til fælles, at de anvender lys til at karakterisere eller manipulere biologiske systemer på enten celle- eller vævsniveau. Det betyder også, at de studerende i kurserne kommer rundt i så forskellige fag som fotonik, biokemi, cellebiologi og medicin.

En studerende nominerede ham med følgende ord:

”Lars underviser ikke bare i et fag; han øser af sin livserfaring til enhver, der er villig til at lytte til hans råd. Disse råd er en integreret del af forelæsningerne, og når du har lyst til en snak. Nogle gange også, når du ikke har tid til en snak. Og det er ikke kun hans livserfaring, men også erfaring og ekspertviden fra de gæsteforelæsere, som Lars inviterer til lektionerne. Det har været et privilegium at have haft Lars som underviser. Jeg har lært rigtig meget og er vokset som person takket være Lars.”

Udover den store ære det er at blive årets underviser, følger der desuden en gave med fra Polyteknisk Forening og 25.000 kr.

Mød Årets Undervisere 2023:

De studerende beskriver Maria Montanucci som en dygtig og engageret underviser, der er god til at forklare komplekse matematiske formularer.
De studerende beskriver Maria Montanucci som en dygtig og engageret underviser, der er god til at forklare komplekse matematiske beregninger. Når hun giver feedback på opgaver, så er de studerende ikke i tvivl om, hvorfor noget var hhv. godt og ikke så godt, og de forstår, hvad de skal prioritere i deres videre arbejde.
De studerende beskriver Lars René Lindvold som altid imødekommende og i godt humør. Hans undervisning er alt andet end kedeligt, og han bliver gerne, når timen er ovre for at sikre sig, at alle er med og har forstået dagens lektion.

Maria Montanucci

Maria Montanucci Lektor Institut for Matematik og Computer Science Telefon: 45253047

Lars René Lindvold

Lars René Lindvold Seniorforsker Institut for Elektroteknologi og Fotonik Telefon: 45253659