DTU har udviklet en ph.d.-vejlederuddannelse, der skal styrke ph.d.-vejledernes trivsel og tryghed i vejlederrollen, så de kan medvirke til at give DTU’s ph.d.’ere den bedste start på deres forskerkarriere. Uddannelsen henvender sig til erfarne såvel som uerfarne ph.d.-vejledere på DTU.
Solen skinner ind i lokalet, hvor ca. 25 ph.d.-vejledere taler sammen om, hvornår de selv oplevede den første succes i deres ph.d.-forløb. Svarene er lige så mangfoldige som gruppen, men målet med øvelsen er klar. Som ph.d.-vejleder har man en vigtig opgave i at hjælpe den studerendes første succes på vej. Øvelsen klæder vejlederne på til at overveje, hvordan de arbejder med at bygge den ph.d.-studerendes selvtillid og tro på egne evner op.
Scenen udspiller sig på fjerde og sidste modul på DTU’s ph.d.-vejlederuddannelse, som handler om at støtte både vejledernes og ph.d.’ernes trivsel.
Ny helhedsorienteret uddannelse
DTU har samlet kræfterne og udviklet en fælles uddannelse målrettet alle DTU’s ph.d.-vejledere for at give universitetets ph.d.’ere de bedst mulige rammer for faglig og personlig udvikling og trivsel.
Det samlede uddannelsesprogram på fire moduler løber over forårs- eller efterårssemesteret. Første modul er online og introducerer til de regler, rammer og bestemmelser, som ligger rundt om det tre-årige ph.d.-forløb. De efterfølgende tre moduler stiller skarpt på rollen som vejleder og hvordan man uddanner en forsker. Man arbejder med konkrete værktøjer til dialog og forventningsafstemning og har i det sidste modul fokus på trivsel for alle involverede personer i forløbet.
DTU har tidligere har udbudt enkeltstående kurser i f.eks. rammer og regler eller om vejledningsmetoder til DTU’s institutter. Men at udvikle en samlet uddannelse, der henvender til alle DTU’s ph.d.skoler er nyt. Uddannelsen er blevet skabt i et samarbejde mellem DTU og ekstern konsulent Mirjam Godskesen, der i mange år har undervist DTU’s ph.d.-vejledere i kurset ’Methods and Tools’.
Tina Elisabeth Bahrenscheer, ledelses- og organisationskonsulent på DTU, har i tilrettelæggelsen af uddannelsens moduler lagt vægt på at skabe en helhedsorienteret uddannelse:
”Ph.d.-erne er en stor medarbejdergruppe på DTU. Vi ved fra vores årlige ph.d.-undersøgelser, som ph.d.-foreningen afholder, at nogle desværre er stressede i en grad, så det påvirker deres trivsel og deres resultater. Derfor er det en prioritet for DTU at støtte dem så godt vi overhovedet kan og vi ved, at deres hoved- og bivejledere betyder rigtig meget for deres proces og succes,” fortæller hun.
”Derfor har vi sammensat et uddannelsesforløb, der giver vejlederne redskaber til at støtte ph.d.’erne i at opbygge deres følelse af mestring, så de med tiden selv tager mere og mere ansvar for deres projekt. Det kræver tryghed og et sundt og inkluderende arbejdsmiljø at turde udfordre og udvikle sin faglighed, og det er vejlederne med til at facilitere. Det er den rygrad, vi har bygget uddannelsen op omkring.”
Et vigtigt netværk
Tilbage i klasselokalet sidder vejlederne stadig i gruppesamtaler. Første del af dagen har de i et fortroligt rum delt, hvad de oplever som udfordringer for deres trivsel og tryghed i rollen som ph.d.-vejledere. Sidste halvdel af dagen stiller skarpt på ph.d.’ernes trivsel og det fællesskab, man indgår i, som ph.d. på et institut og i en forskningsgruppe.
Iben Stjerne er lektor på DTU Engineering Technology og ny ph.d.-vejleder på DTU. Hun har haft stor glæde af uddannelsen:
”Uddannelsen har givet mig indsigt i, hvad DTU er for et universitet, hvad min rolle er og hvor jeg kan forvente hjælp. Og ikke mindst har det givet mig et netværk, som jeg helt sikkert kommer til at trække på. Vi har delt vores erfaringer på godt og ondt. Vi har også talt om og arbejdet med den usikkerhed og tvivl, som også er en del af at være vejleder og underviser. Så en af de ting, jeg især har taget med fra dette sidste modul, er oplevelsen af, at jeg har styr på det og jeg har nogen at række ud til. Det er værdifuldt.”