Hvis Danmark skal fastholde sine stolte traditioner som søfartsnation, er der brug for en mere bæredygtig udvikling af den blå økonomi. Derfor tilbyder DTU de studerende en ny kandidatuddannelse i Marin Ingeniørvidenskab.
"Vindmølleparker, fiskeri, landbrug og andre former for aktiviteter på og i havet, kræver medarbejdere, der har de særlige kompetencer, som vi samler i denne nye uddannelse," siger Andre Visser, professor på DTU Aqua og studieleder for Marin Ingeniørvidenskab.
Den blå vækst eller den blå økonomi er drevet af et internationalt ønske om at udnytte havene bedre, men hvis den maritime industri skal gøre det ansvarligt, er der brug for mere viden og forskning samt nye teknologiske løsninger.
"Vi skal undersøge, hvilken effekt den blå vækst har på havmiljøet, og derfor er denne uddannelse både meget vigtig og meget aktuel," siger studielederen.
Undersøger effekten på havmiljøet
Ifølge professoren foregår alle konstruktionsmæssige projekter, der finder sted i havet, i et miljø, der er fremmed for de fleste mennesker.
"Vi har ikke en intuitiv forståelse af havet, så vi er nødt til at undersøge det endnu mere," siger han.
Andre Visser understreger, at ingeniører i dag mangler de specialiserede kompetencer, der skal til for at udnytte havet på en bæredygtig måde.
“For eksempel vil en havvindmøllepark både forstyrre det fiskeri, der foregår i området, og den skibstrafik, der passerer igennem det. Den påvirker også potentialet for at etablere offshore-fiskefarme, sedimenternes bevægelser og bølgernes påvirkning af kystlinjen samt de tiltag, der skal iværksættes for at bevare havmiljøet. Alle disse aspekter skal afbalanceres ansvarligt. Denne nye uddannelse er en holistisk tilgang til mange slags konstruktionsprojekter, der er placeret på havet."
Marine ingeniører opnår en række unikke færdigheder
For at få en dybere forståelse af havmiljøet skal marine ingeniører beherske to grundlæggende færdigheder. For det første skal de udvikle en klar videnskabelig forståelse af de særlige forhold, der gør sig gældende i havet. Fra bølgerne til livet i havet. Fra kemien til sedimenterne på havbunden. For det andet skal de udvikle en dybtgående viden om den teknologi, et sådant arbejde kræver.
"Det er ikke nemt at arbejde på havet og undersøge det. Det kræver særlige instrumenter at se under vandet, forskellige kameraer, forskellige billedbehandlingssystemer, akustik, overvågningssystemer, satellitter og en masse andre ting," siger Andre Visser og tilføjer:
"Når man først har sat et stort projekt som f.eks. en vindmøllepark i gang, skal man hele tiden overvåge det for at se, hvad der sker i miljøet omkring det – både i forhold til havmiljøet og i forhold til stabiliteten. Eroderer havbunden på en anden måde pga. pylonerne? Ændrer de havbunden? Det er nogle meget vigtige aspekter."
Nyt forskningsskib på vej
Andre Visser forklarer, at det koster mange penge at foretage sådanne undersøgelser af havmiljøet, men at DTU har sit eget forskningsskib, Dana, der har base i Hirtshals.
"Det er et stort oceangående skib. Jeg har bl.a. sejlet over Atlanten til Grønland i det, men det er ved at være gammelt nu. Heldigvis er der en afløser på vej," siger Andre Visser.
DTU råder også over en række mindre skibe, som de studerende kan bruge til mere kystnære opgaver i forbindelse med deres praktiske kurser i løbet af sommeren. DTU har desuden et ferskvandslaboratorium i Silkeborg og et skaldyrcenter i Nykøbing Mors, så de studerende har adgang til mange forskellige lokaliteter, hvor der udføres praktisk arbejde, ud over undervisningslaboratorierne på campus.
Marin Ingeniørvidenskab var tidligere en specialisering under kandidatuddannelsen i Akvatisk Videnskab og Teknologi, som nu hedder Bæredygtigt Fiskeri og Akvakultur og flytter fra Lyngby Campus til Hirtshals Campus fra 1. september 2023. Den nye kandidatuddannelse i Marin Ingeniørvidenskab udbydes på DTU Lyngby campus.
"En af grundene til, at uddannelsen foregår her i Lyngby, er de partnerskaber, vi har med andre afdelinger. DTU Aqua står i spidsen for uddannelsen, men der er et stort samarbejde på tværs af campus med discipliner som f.eks. maskinteknik, rumfart, vind, elektroteknik m.m., som alle bidrager til uddannelsen med forskellige kurser," understreger studielederen.
Studerende, der i øjeblikket er tilmeldt Akvatisk Videnskab og Teknologi, kan ændre deres uddannelse til f.eks. Marin Ingeniørvidenskab frem til 1. maj.
Første uddannelse af sin slags i Europa
Efterspørgslen efter den nye uddannelse kommer fra både studerende og arbejdsgivere inden for branchen, og studielederen har endda også fået flere henvendelser fra udlandet. Uddannelsen er den eneste af sin slags i Danmark, og der tilbydes kun ganske få lignende kurser på udenlandske universiteter.
Med den nye uddannelse tager DTU sin ekspertise inden for oceanografi og udvider den til hele campus i stedet for udelukkende at koncentrere den på DTU Aqua.
"Vi gør det muligt for flere studerende fra forskellige områder at udnytte denne viden. De studerende kan blive maskiningeniører med speciale i kystprocesser, da de får indsigt i marin teknologi, der fokuserer på bæredygtighed og miljøforståelse," siger professoren.
Kandidaterne kan enten følge en videnskabelig karriere, eller de kan gå direkte ind i industrien med store internationale danske virksomheder. Der er desuden et stort potentiale for opstartsvirksomheder, der gerne vil ind i offshore-servicebranchen.