Juleferien er for længst ovre, og et nyt semester står for døren. For mange betyder det et gensyn med eller en introduktion til studielivet på campus, men for de studerende, der er optaget på den digitale diplomuddannelse i Maskinteknik vil undervisningen primært foregå som fjernstudie online. Lige med undtagelse af den første uge.
Den 29. januar begynder forårssemestret på DTU og her møder de nye studerende op på campus for at få en faglig introduktion til fagene, underviserne og faciliteterne.
”Udover studiestart, så møder de studerende fysisk op på campus tre gange i løbet af et semester for at lave de værkstedsøvelser, som ikke lader sig gøre digitalt. De praktiske øvelser, som indgår i uddannelsen samles til bunke, så når de er på campus, er de her tre dage i træk fra kl. 8-17,” fortæller Jonas Kjær Jensen, studieleder på DTU's digitale diplomingeniøruddannelse i Maskinteknik.
I den første uge dannes også de studiegrupper, som de studerende skal være i, når de deltager i gruppearbejde.
Fuldt optag
DTU’s digitale diplomingeniøruddannelse i Maskinteknik modtog i alt 60 ansøgninger til forårssemestret 2024. Ud af de 60 havde 40 ansøgere uddannelsen som deres 1. prioritet. Af dem opfyldte 25 uddannelsens kvalifikationskrav, og alle egnede kandidater har fået tilbudt en studieplads.
Sidste år tilbød DTU 21 studerende en studieplads, hvoraf 17 mødte op til første undervisning. I dag går der 10 studerende på uddannelsen.
”Det går godt med den første årgang af studerende på Maskinteknik. De kender hinanden rigtig godt, og det har været et fokus for os at ryste dem rigtig godt sammen og blande studiegrupperne, så alle lærer alle at kende,” fortæller Jonas Kjær Jensen.
Det digitale format fungerer
På DTU’s anden digitale uddannelse, nemlig bacheloruddannelsen i Teknologi, melder studieleder Peter Stanley Jørgensen om, at det er lykkedes at skabe et rart digitalt miljø for de otte studerende der p.t. er aktive på uddannelsen, og som nu påbegynder deres andet semester.
”De studerendes evaluering og feedback af kurserne og af underviserne, er rigtig god. Og når vi sammenligner resultaterne med de fysiske kurser, så klarer den digitale uddannelse i Teknologi sig bedre på nogle punkter. Det er opløftende,” siger studielederen.
Peter Stanley Jørgensen ser frem til at opskalere det digitale format ved blandt andet at styrke rekrutteringen af studerende fra Jylland til sommer.