Lægger vi vægt på æstetisk design eller teknisk design? Uddannelsen lægger klart mest vægt på teknisk design. Det æstetiske aspekt indgår selvfølgelig også, og der vil være kurser, som beskæftiger sig med form og farver og industrielt design. Uddannelsen koncentrerer sig om design, der bygger på anvendelse af teknologi, herunder at få skabt en løsning baseret på samspillet mellem de ønsker, behov og krav, der stilles til en teknologisk og organisatorisk løsning
At designe er:
- en kreativ problemløsningsproces, som kræver en kombination af logisk og intuitiv tænkning
- at skabe og udvikle koncepter og specifikationer, som optimerer funktionen, værdien og den æstetiske dimension i produkter og systemer til gavn for brugere, producenter og samfundet i øvrigt.
Design bygger på innovative processer, som bidrager til at forny virksomheders teknologi og organisation og til at udvikle samfundet. Design & Innovation er også de organisatoriske processer, hvormed man opbygger et innovativt teamwork, kombinerer forskellige kompetencer, argumenterer for de nødvendige ressourcer og iscenesætter den samlede designproces ud fra en overordnet vision.
Samtidig er design en socio-teknisk proces, hvor teknik og sociale aktører spiller sammen under hensyntagen til miljø, arbejdsmiljø, ressourcer og brugere. Dette samspil rækker normalt langt ud over den enkelte organisation og virksomhed og involverer ofte leverandører, videncentre, forskellige brugere, myndigheder, konkurrenter mv.
En designproces bygger ofte bro over forskellige opfattelser og interesser og kræver derfor indsigt i politiske processer og opmærksomhed på kulturelle forhold i såvel det nære som det fjerne samarbejde.
Uddannelsen lægger vægt på at skabe en civilingeniør, som er en teknisk, organisatorisk og socialt orienteret fornyer af teknologisk udvikling. Vi arbejder med tre faglige tyngdepunkter:
- En reflekterende teknologisk-naturvidenskabelig kompetence, med vægt på matematik, fysik, mekanik, styrke og materialer. Dette er den naturvidenskabelige og teknisk faglige ballast, som alle civilingeniører skal have.
- En kreativ, synteseorienteret (dvs. rettet mod at skabe løsninger og konstruktioner) kompetence til udvikling af produkter, systemer og serviceydelser.
- En innovativ socio-teknisk kompetence, som lægger vægt på at indarbejde eller tage højde for de samfundsmæssige og organisatoriske dimensioner, politiske forhold, miljø etc. og at kunne tilrettelægge designprocesser (lede projekter) i virksomheder.
Disse tre dimensioner læres i forskellige fag og bliver desuden integreret i større projektarbejder på hvert semester.